Monday, August 8, 2011

Peluang Hidup Kedua

Sungguhlah, Ramadhan kali ini benar-benar menguji.

Saya hendak cerita, pengalaman yang baru terjadi 2 hari yang lalu.

Seingat saya, masa tu baru habis program tentang indahnya Ramadhan. Lain macam, saya banyak benar bercakap berbanding mendengar. Tiada apa yang aneh saya kira. Mungkin saya yang gatal mulut untuk beri pandangan.

Mula-mula tubuh rasa sangat ringan. Mula-mulanya perasan berat badan turun, dan sesungguhnya itu tidak benar. hehe.

Saya berbuka seperti biasa. Makan hari itu agak banyak, ramai-ramai dalam satu dulang. Tomyam dan telur gorengng memang menyelerakan.

Malam itu, entah mengapa saya terasa hendak tidur di rumah kawan. Malas hendak pulang ke rumah. Di rumah kawan saya Izzaty, kami sibuk mencari tiket untuk pulang ke Malaysia. Tidak sampai 5 minit saya memandang skrin komputer, mata terasa kabur. Leher terasa berat. Jadi saya ambil keputusan untuk baring seketika kerana hendak menyambung semula novel yang ditulis.

Bila saya merebahkan diri, badan saya seakan terkunci. Saya cuba menggerakkana jemari tetapi tidak berjaya. Izzaty memanggil-manggil nama saya berkali-kali namun saya tidak mampu untuk memberikan respon. Mata saya makin kabur dan kemudiannya gelap. Kelopak mata saya tidak mampu dibuka tetapi tatkala itu saya masih sedar.

Dada terasa berombak. Seakan ada sesuatu mencengkam jantung saya dengan kuat. Mula-mula terasa sakit di dada, kemudian kerongkong dan ianya makin hampir ke bawah dagu. Sakit amat, tidak mampu saya ungkapkan bagaimana. Nafas saya tersekat-sekat.Semasa berada dalam keadaan sebegitu, wajah ummi dan abah terbayang-bayang dimata. Kesakitan, ketakutan, kerisauan bercampur sehingga air mata saya mengalir tanpa henti.



Dalam hati saya, tidak henti-henti saya mengucap.

"Lailahaillah, Muhammad Rasulullah"

Berkali-kali sehingga saya tidak sedarkan diri. Berselang-seli dengan kalimah suci, saya sempat menjerit dalam hati.

"Ya Allah, aku tidak mahu mati lagi! Aku merayu!"

Itu sahaja yang saya ingat.

Setelah saya sedar, saya sudah berada dalam ambulans menuju ke North Ryde Hospital. Tudung saya tidak ada. Saya menangis lagi kerana aurat saya terbuka. Paramedik yang berada dalam ambulans itu adalah lelaki Australia. Sehingga itu, saya rasa pandangan ini gelap semula.

Pulang kerumah keesokan harinya, Izzaty menceritakan segalanya kepada saya.



Saya tidak sedarkan diri hampir 20 minit. Gigi saya kancing. Mata saya tertutup rapat. Dia panik seorang diri, kesian Izzaty. Dia menghubungi kak Siti Noor, seorang bakal doktor. Izzaty mengikut segala arahan kak Siti Noor seperti mengiringkan badan saya, membuka mulut saya, dan menyuluh mata saya dengan lampu suluh.

Izzaty kata, anak mata saya bergerak sedikit. Kemudian, tidak bergerak langsung. Kak Siti Noor bimbang saya akan koma jika dibiarkan. Lalu dia menyarankan Izzaty menghubungi paramedik.

4 orang paramedik lelaki tiba dengan ambulans. Kata Izzaty, mereka keluarkan banyak barang yang menakutkan. Jemari saya dipicit sehingga sakit. Saya merasai kesakitan itu, cuma saya tidak mampu respon sahaja. Selepas itu, sedar-sedar sahaja, saya sudah berada di hospital. Allahu Allah.

Saya makin pulih walaupun saya tidak tahu apa penyakit saya. Doktor kata saya tertekan. Tapi saya tak tertekan pun. Doktor kata lagi, saya perlu mengurangkan penggunaan otak. Seingat saya, saya bukanlah orang yang selalu berfikir. Saya banyak bermain.

Namun, ujian ini seakan petanda. Petanda yang menunjukkan kawan-kawan saya baik belaka. Saya sedih, saya tahu. Semalam semasa saya hendak tidur, Izzaty letak jari dia bawah hidung saya. Dia bimbang saya tak bernafas lagi. Saya sedar kawan-kawan saya cium dahi saya. Saya minta maaf. Saya cuma tidak berdaya untuk ucap terima kasih. Saya sedar kawan saya sudah bersusah-payah masak bubur nasi, buat jus strawberry, masak kuih, dan macam-macam lagi. Tapi saya tak berdaya nak beri senyuman pun semalam.

Ujian itu menyebabkan saya berfikir banyak perkara. Perancangan manusia itu tiada berguna andai tiada kebergantungan kita kepada Allah. Sehebat mana perancangan manusia itu, akan tidak ketemu kejayaan andai Allah tidak redha. Saya reflek diri, mungkin kerana saya terlalu banyak perancangan tentang itu dan ini, Allah mahu mengingatkan saya bahawa yang abadi itu hanya Dia. Maka Allah mengingatkan saya dengan rasa sakit. Allah mengingatkan saya dengan rasa hilang nikmat bernafas. Allah mengingatkan saya dengan meletakkan saya di ambang hujung nyawa. Terima kasih Allah. Sesungguhnya pengalaman itu benar-benar mengajar saya. Cinta Allah cinta abadi.



Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim. Terima kasih kerana beri aku peluang kedua untuk hidup. Mujurlah aku tidak koma. Kau beri aku peluang untuk bertaubat dan menjalani kehidupan yang lebih baik. Sesungguhnya aku tidak mahu pergi dalam keadaan menyusahkan ummi, abah, adik-adikku dan sahabat-sahabatku. Aku mahu pergi tanpa menyusahkan orang lain. Allahumma Amin, terima kasih ya Allah.

6 comments:

Lu'luah Nur Jamilah said...

Allahuallah..
Betapa makin sayang Allah,
makin diujinya hamba itu...

Tanpa sedar menitik air mata membaca catatan ini..

Mahu Allah tunjukkan bahawa bertuahnya ukhti punya sahabat yang sangat baik...

Ramadhan kareem.

Thoyba Mursyidah said...

Ukhti, terima kasih kerana sudi membaca. Semoga kita semua sentiasa berada di bawah perlindunganNya

anak pak man said...

sebak gak lah baca.. huhu

alhamdulillah, you're still with us.. you mean a lot to us, of that you can be certain..

Cikgu AL said...

aini......sedihnya kak al baca,tragik rupanya.T___T

anis najwan nazri said...

sukurlah,aini selamat..akk pun gembira.jaga kesihatan ok..salam dr jauh.^^

norain said...

cerita kita lbh krg sama...cuma wktu yg membezakannya..alhamdulillah..akn digunakan peluang ini sebaik mgkin..ujian ini m'buatkan kita lbh bermuhasabah diri..saya suka m'baca coretan dr ukhti..salam ukhwah fillah min ana..