Friday, March 30, 2012

Hendak sayang macam mana sahabat kita?

"BERAPA kali saya hendak beritahu awak, sisa makanan di sinki tu dibuang setiap hari. Awak lupa lagi? Takkan saya saja yang hendak buat kerja peringatkan orang, tolonglah,"

Hilal merenung tajam Farini. Gadis yang baru disergah itu terkial-kial ke dapur dan membuat apa yang dia lupa. Tanpa banyak bicara, dia membuang sisa-sisa makanan yang terlekat pada sinki. Dia diam kerana dia tahu itu memang salahnya. Dia diam kerana dia tahu dia tiada hak untuk memebantah. Dia diam kerana sahabatnya sudah cukup baik kerana menegur kesalahannya.


Esoknya,

"Tidak reti-reti lagi hendak tutup pintu kalau keluar bilik?" Farini sedikit tersentak. Dia kemudian menoleh kembali ke arah bilik. Perlahan-lahan dia menghampiri bilik dan menarik tombol pintu. Wajahnya tidak keruan. Sekali lagi dia cuai dan melakukan kesilapan.

"Maaf Hilal, saya lupa," suara Farini kendur. Dalam hatinya, dia memarahi kelalaian diri kerana melakukan kesilapan lagi. Diam tetap diam kerana itu memang salahnya. Dia berjanji ingin berubah dan tidak cuai lagi.

"Jom Hilal, kita ke kelas," ajak Farini. Butir bicaranya diatur kemas, bimbang andai
berlaku apa-apa kesilapan lagi.

Lusa.


"Bawak air tak Farini?" soal Hilal tanpa memandang wajah Farini.

"Tidak bawaklah tu kan? Saya memang tak harap sangat pun pada awak. Saya tahu awak mesti lupa dan tak tahu apa-apa. Sebab tu saya dah bawak air sendiri. Nak harapkan awak memang taklah!" Farini belum sempat menjawab apa-apa namun sangkaan Hilal sudah meluncur laju dari bibir.

"Saya bawa air," Farini mengunjukkan botol airnya yang baru dikeluarkan dari beg sandang. Kawasan hutan yang dijadikan tapak perkhemahan itu sepi. Farini menunduk sahaja ke tanah dan menelan setiap kata-kata yang diluahkan Hilal. Dadanya terasa padat. Dia menelan liur berkali-kali dan mengepam bibir.

"Alah. naseb je tu," Hilal berkata selamba.

Dia tetap diam dan tidak mahu membalas apa-apa. Dia membiarkan persepsi Hilal ke atas dirinya. Biarlah, dia tidak mahu mewujudkan amarah sahabatnya. Dia mengharapkan pertalian persahabatan tetap indah walau hatinya disayat luka.

Dan hari-hari seterusnya.

"Awak kalau bertindak memang tak pernah berfikir kan? dah la cuai, tak boleh diharap. Nak lead orang macam mana kalau diri sendiri pun tak tahu nak urus. Awak boleh survive sebagai student pun sebab saya ada. Apa je yang awak buat untuk tolong saya?" nafas Farini tertahan. Dia tahu dirinya seorang yang kalut, tidak terlalu tersusun, pelupa dan cuai.
Amat dia hargai teguran Hilal namun dadanya sudah terlalu sebu dengan kata-kata sindiran Hilal. Dia tahu Hilal sahabat yang baik kerana sentiasa disisinya. Kerana itu, dia tidak kisah dihambur dengan teguran yang mencengkam tangkai hati.

Selagi dia boleh bertahan, dia akan bertahan. Dia tidak punya ramai kawan dan kerana itu dia menghargai Hilal.

Biar pahit, Farini tetap diam, diam dan diam kerana dia yakin kesabarannya tidak akan sesekali mengeruhkan kolam persahabatan antara mereka berdua. Namun tetap, di dasar hatinya dia berharap agar Hilal tidak menganggap dirinya sebagai sahabat yang tidak berguna.

Farini ingin jadi sahabat yang lebih untuk Hilal. Hari-hari dia berdoa, agar dia mampu jadi sebaik, secekap Hilal.

Demi persahabatan itu, Farini bertahan walau disisih dan dibuang ke tepi..


*Kisah ini rekaan semata-mata. Jadi kepada anda pembaca sekelian, apa yang anda lakukan andainya anda mempunyai sahabat seperti Farini? Adakah Farini sebenarnya seperti si Bodoh lagi nerd? Adakah Farini tidak bersalah? Apa sahaja yang dalam fikiran anda, andalah yang menentukannya.

Selamat berukhwah!

2 comments:

Anonymous said...

Saya pun pernah rasa mcm farini, tp akhirnya, saya x sesabar farini kot, dan saya ambil kputusan cari je kwn lain, sbb rasanya dh xmampu nk tahan ckp dia yg lgsung x respek kta.

Novelgurl said...

Assalamualaikum pemilik blog.Salam ukhwahfillah.hee.Ouh.skrng sy rasa sy cm farini kott tapi lama2 kwn tu pun dh oky..klo kita sbr n perbaiki kesilpn kita..dia akn sedar dan respek pd kita.InsyaAllah =)