Sunday, August 2, 2009

Persinggahanku...KEPEZI 2009 satu ledakan semangat

Alhamdulillah, saya tiba di bumi Jertih pagi ini.
Semangat untuk memegang pena sedikit melonjak lantaran persinggahan singkat di diskusi karya anjuran KEPEZI (Kelab Penulis Zaharah Nawawi) yang diadakan di Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur. Saya ke sana berbekalkan sebuah cerpen yang dihasilkan lewat Jun tahun ini. Tajuknya 'Kakak Tersayang' dan saya amat teruja untuk mendengar respon penulis-penulis lain, biarpun ada debar menggoncang jiwa.

1 Ogos 2009 saya dilanda resah. Jalan menuju ke DBP banyak ditutup seawal jam 8 pagi lagi. Renik peluh mulai banyak. Rasa hangat meruap-ruap menandakan kegelisahan, sehangat demonstrasi mansuhkan ISA saya kira. Saya lihat ramai pemuda pemudi berserban putih, berjubah dan sebagainya sedang memgang sepanduk dan bergerak beramai-ramai sepanjang jalan. Polis pula, mula menunjukkan belang. Jam 9 pagi dan saya masih terperangkap dalam kesesakan. Fikir, fikir dan fikir, bapa saudara saya turun dari kereta dan kami berjalan kaki ke DBP. Terima kasih Pak Cik Min!
Hari itu segalanya lancar di DBP. Bunga-bunga gembira dan bahagia memekar sungguh-sungguh dalam sukma. Seperti mimpi, penulis yang saya kagumi iaitu Prof Dr Mawar Shafei turut hadir untuk memberi bimbingan. Komentarnya tulus dan cukup mengesankan. Alhamdulillah, saya sangat-sangat mengkagumi beliau. Sebelum ini, Dr Mawar pernah mengulas cerpen saya di Dewan Siswa pada Mac 2009.

Di akhir pertemuan kami, Dr Mawar memanggil saya. " Thoyba, saya suka lihat awak. Awak mengingatkan saya tentang anak gadis yang nakal dan lincah serta keanak-anakan." Maka, perasanlah saya secara automatiknya. hehe


Dr Mawar Shafei
Banyak yang saya pelajari dari diskusi kali ini. Penulis yang baik adalah penulis yang mempunyai imaginasi yang tinggi. Tetapi dalam masa yang sama, imaginasi itu bukanlah sekadar imaginasi kosong semata tetapi ada agenda lain yang beriringan, iaitu mesej. Kita boleh sahaja mengangkat mana-mana tema berat dan konroversi untuk menyedarkan pembaca secara senyap dan berhikmah. Untuk itu, penulis perlu banyak bereksperimen dan belajar dengan alam.

Penulis, matlamatnya adalah karya disiarkan di media. Lebih-lebih lagi di media arus perdana. Saya sangat gembira kerana editor di ruangan sastera Mingguan Malaysia, KuSeman Ku Hussain hadir untuk bermesra dengan penulis-penulis seperti kami. Banyak yang dibincangkan termasuklah kualiti sesebuah karya. Beberapa kali beliau menegaskan bahawa karya yang bermutu makin sukar dicari dek lambakan karya yang bersifat picisan. Ini merupakan cabaran besar buat kami semua.


KuSeman KuHussain dan Auntie Dil
Para peserta pada diskusi kali ini tidak kurang hebatnya. Akhirnya saya berpeluang bertemu dengan penulis muda berbakat besar iaitu Rebecca Ilham, Hanis Salwah, Kak Juwairiah, Kak Zuraima dan ramai lagi. Mereka cukup ramah berkongsi ilmu dan pengalaman, sementelah saya paling muda, hehe.
Kak Juwairiah


Kak Hanis dan Kak Zuraima

Sedih tidak terkata untuk meninggalkan mereka. Bonda Zaharah kali ini banyak mengusik. Dalam usikannya, tepu azimat. Terima kasih Bonda kerana membawa anakanda sejauh ini dalam dunia tinta bermakna. Masih segar dalam jemala. "Nuraini, saya lebih suka nama asal awak. Untuk pengetahuan saudara semua, saya suka mencabar Nuraini kerana dia akan balik, baiki karya sungguh-sungguh, hantar dan disiarkan di media. Tapi takkanlah saya nak cabar selalu?" Itu mengundang tawa semua. Bonda, saya sayang Bonda. Bila agaknya boleh jumpa lagi?

Ayuh mulakan semula penjelajahan!!!



..........sepotong nama.......huu

4 comments:

pencari sejati said...

waaa.....
penulis rupenya...

tp mmg ad ura2 dego yg saudari seorg penulis...
mungkin boleh mendapt sedikit tunjuk ajar untuk menghasilkan teks atau ayat yg mantap dan menarik satu masa nnt..

pape pun,
gud luck dalam bidang yg diceburi....
teruskan usaha

hani salwah yaakup said...

Salam Nuraini @ Thoyba,

saya pun lebih suka nama nuraini seperti Bonda Zaharah dan sangat bersetuju dengan kata-kata Dr Mawar ;)

Semoga berkarya dan berkarya!

~PakKaramu~ said...

Salam ramadan al mubarak

Shafiq Azli said...

salam ramadhan buatmu, kalu mung pose penuh aku blanja makan kFC siap bagi duit raya lagi ..hahaha...=_+...jgn marah ye...=_*..