Wednesday, August 18, 2010

Hadiah Ramadhan kali ini.

Istimewa. Perkataan itu muncul dicelahan minda saat ini. Mengkagumkan! Ramadhan kali ini sarat pengajaran, biarpun masih belum menakah 10 hari kita berpuasa.
Beberapa hari yang lalu, terlanjur berjanji dengan naqibah kesayanganku untuk ke rumahnya. Desak hati mengatakan tidak perlulah mengikutnya pulang kerana asakan kerja kursus yang menggunung, tetapi aturan Allah SWT penuh rahsia, tepu hikmah dan kebaikan, maka kaki ini melangkah ke Kedah.

Allah ingin memberiku pelajaran. Allah ingin memberiku pengajaran. Terima kasih Allah. Secara jujurnya, seorang aku yang amat tipis pengertian syukur ini, gementar tatkala disapa kasih dan cinta yang bermakna. Sungguh, sayang dan kasih itu tiada tara anda dinilai dengan harta. Hampir tiap detik, jasad dan roh ku di sana, air mataku bergenang di kelopak mata. Terlalu indah rasa itu.

Allah ingin memberiku pelajaran. Allah ingin memberiku pengajaran. Selama ini ku sering berdingkit-dingkit tatkala berjalan di atas lantai simen atau kayu di mana-mana rumah kampung, selama ini sering melekat rasa rimas andai tiada kipas angin mahupun penghawa dingin, selama ini sering kekusutan bertandang andai jihat kediaman dipenuhi manusia. Namun semua itu, terpadam. Sungguh, ia benar-benar terpadam. Keluarga naqibahku, cukup sederhana. Amat! Namun, iklim cinta mereka merenggut segala kegusaran yang membuyar di jiwa.

Allah ingin memberiku pelajaran. Allah ingin memberiku pengajaran. Aku jadi malu pada Tuhan. Betapa mereka memanfaatkan masa bersama-sama, menegur dan membetulkan kesilapan penuh saksama, ibarat saling melengkapi. Dan aku, terduduk di satu ruang, mengamati betapa indahnya cinta sebegitu. Ku lihat naqibahku membelai adik-adiknya, mengusap pipi ayah dan bonda, memeluk erat nenda. Allah, sayunya hati ini. Ya Allah, jauhnya kami berbeda.

Mungkin perkara sebegini, tidak meninggalkan kesan pada sesiapa yang tidak redha dengan hidupnya. Mungkin perkara sebegini teramat kecil di mata manusia biasa. Sesungguhnya hati ini meronta-ronta ingin kembali ke masa silam. Di saat segalanya masih tersedia di depan mataku ini, untuk ku nikmati semula dengan penuh pengertian. Kepiluan ini tiada terbendung.

Nenda, aku berada disisinya. Dan apabila malam menggantikan siang, aku kaku. Seakan terperangkap di dalam fragmen gelap itu. Dan saat aku mendengar dirinya mengaduh sakit, berjaga malam dan keseorangan, hatiku pedih. Pedih teramat. Aku ingin bersamanya. Sungguh! Aku merinduinya! Ya Allah, pertrmukanlah aku dengannya! Aku mohon dengan sangat, biarlah hanya dalam mimpi tapi pertemukanlah. Amin! Aku menanti.
Dan, dan aku melihat keajaiban demi keajaiban dalam hidupku. Bagaimana cinta suci akhirnya bertaut. Bertaut atas nama Allah. Atas niat ibadah, menuju rahmah. Insya Allah. Ustaz yang selama ini menuai ilmu Al-Quran padaku meletakkan sepenuh kepercayaan terhadapku. Lantas, aku melihat tiada wanita lain yang mampu melengkapi hidupnya sebahai rijaluddin di muka bumi. Naqibahku, aku doakan kebahagian senantiasa bersamamu. Bersama kalian kelak.

Biarpun tidak mungkin ku melihat kalian bersatu, namun, demi Allah, aku sangat bahagia melihat penyatuan dua insan ini.
Doakan mereka!
Ya Allah, hadian Ramadhan kali ini cukup bernilai!

No comments: