Friday, August 6, 2010

Malu la sikit!!

Susah kan bila diri dah merosot dalam ibadah. Sekarang aku yakin benar, memang iman manusia sentiasa berubah-ubah. Ada ketika lebih baik dari seorang ahli ibadah, adakalanya lebih hina dari orang-orang yang melupakan Allah.

Secara jujurlah, aku pun merasainya. Kalau nak cerita tentang malu, tidak usah cakaplah. Bila saat diri benar-benar disentuh manisnya cinta Allah, air mata mencurah-curah, dada jadi sebak, dahi hanya mencium sejadah. Setiap kali aku merasakan itu, aku paling takut Allah akan mengembalikan kegembiraan dunia sehingga melalaikan setiap kecintaan padaNYA.

Malu kan? Allah beri nikmat yang meruah, tetapi ibadah masih di takah yang tiada berubah-ubah. Kalau menaik tidak mengapa, ini mencapah sekejap dan merudum ke bawah. Aduhai, mengeluh sampai ke sudah.

Kalau hendak lihat ibadah Nabi Muhammad SAW dan sahabat-sahabat baginda, sungguh perasaan malu akan memekup segenap penjuru hati. Tidak usah menyelongkar ibadah-ibadah lain, tetapi lihat pada SOLAT sahaja.

Baginda ditanya, "Solat Bagaiman yang lebih utama?"
Baginda menjawab, "Solat (yang) lama berdiri"
--HR Muslim--

Allahuakbar! Aku mengaku, kalau solat pasti hendak cari surah sependek yang mampu. Betul tak? Di sini, betapa terabainya amalan menghafal surah-surah dari Al-Quran. Aku mengingati diriku sendiri yang juga tidak lepas dari perbuatan yang memalukan itu. Ya, aku sering menyebut 'memalukan' sebab sedar atau tidak, kita sebenarnya tidak mempunyai sifat malu pada manusia, apatah lagi Allah jika melakukan kesilapan atau dosa sedangkan Allah sudah mengurniakan terlalu banyak nikmat untuk kita semua di dunia yang semestinya tidak kekal lama ini.

Hudzaifah menceritakan, dia melihat Nabi solat. Baginda membaca surah Al-Baqarah sampai habis. Malah disambung dengan an-Nas dan surah Ali Imran. Bayangakan!! Bagaiman hebatnya cinta Nabi, ketaatan Nabi kepada Allah padahal baginda sudah dijamin akan masuk ke syurga Allah yang indah lagi mahal itu.

Di situ aku melihat nilai sebuah kesyukuran. Buat apa hendak kata orang lain, aku sendiri pun masih terkial-kial hendak mengecap rasa syukur itu. (Ya Allah, jadikanlah kami hamba-hambaMu yang bersyukur, amin)

Muhasabah diri, selalu kita dengar perkataan itu tapi tidak hayati. Muhasabah muhasabah, apa benda tu??

Selama ini asyik menasihati manusia lain sahaja hingga lupa hendak menasihati diri sendiri. Mengingatkan diri sendiri, sekali lagi. Erm, reflek balik, renung balik. Sepanjang kehidupan ini, apa yang mampu kita buat untuk diri, untuk Islam, untuk 'perbicaraan' yang pasti akan datang??

Malu la sikit pada Allah.

Allah, Allah, Ampunkan kami, rahmatilah kami. Amin ya Rabb.

No comments: