Monday, February 21, 2011

Sebuah kembara, penerus deria muhasabah

Hidup tanpa kekasih, kelam tanpa cinta. Begiu juga aku, yang meninggalkan kekasih-kekasihku di Malaysia. Dan kekasihku, dia buku. Buku yang banyak menyuluh jalan hidupku, agar tidak tersadung dilembah kejahilan.

Tinggalkan seketika resah itu.

Jarak yang menyebabkan insan-insan terpisah, merupakan suatu beban yang sungguh berat tidak tertahankan. Namun, itulah pengukur kepada kekuatan dalaman dan juga keutuhan sabar dalam diri. Sungguh, banyak benar perkara yang kupelajari hari demi hari. Biar dimanapun bumi kita berpijak, kumula mengerti.

Ya, langit tetap sama! Teringat pesan seorang teman yang kukasihi, kalau rindu datang tiada bertepi, dongaklah pada langit biru, kerana kita tetap berkongsi langit biru yang sama.

Hari ini pemula sebuah paradigma, mungkin. Hari pertama kuliah di negara asing. Bertemankan sistem baru, persekitaran baru, iklim baru, budaya baru dan perasaan yang baru. Segalanya metah baru. Tawakal pada Tuhan jadi peneguh keyakinan.

Kampus sesak dengan pelajar. Minggu Orientasi, atau disebut O Week bermula seawal 8 pagi. Sementelah kuliah sebelah pagi dibatalkan, aku mengambil peluang untuk bersiar-siar dan meneliti kawasan.



Minoriti, itu sahaja yang mampu kusimpulkan. Sukar juga untuk menemui pelajar yang bertudung/berhijab. Muslim disitu, minoriti. Jadi segala perbuatan kami, akan diingati dengan mudah sekali. Saat ini barulah diri menyedari hakikat sucinya Islam secara fitrahnya. Dan aku mula percaya, bagaiman umat Islam sebenarnya menjadi fitnah kepada Islam.

Menjadi fitnah kepada Islam andai mengenepikan suruhan Allah dan RasulNya. Menjadi fitnah kepada Islam andai menghalalkan yang haram dan bersifat ekstrimis dalam beragama. Itu yang perlu kita ubah dan usahakan agar tidak berlaku dan berpanjangan. Hari ini booth-booth memenuhi Centre Courtyard. Pelbagai persatuan dan organisasi menawarkan pelbagai pakej dan keistimewaan.



Aku tertarik pada booth Muslim Aid. Disitu aku lihat muslimatnya sangat petah berkata-kata. Kuamati riak wajahnya yang ceria tatkala kau singgah menyapa. Benarlah Islam itu kelihatan amat asing. Aku merasakan aura yang aneh. Seolah-olah makhluk asing, kami dikelilingi kemungkaran yang bermaharajalela.



Aku berjalan lagi, dan kawan-kawan kutinggalkan entah kemana. Beginilah mungkin rasanya menjadi pelajar Uni. Aku tidak malu untuk mengakui, ini kali pertama aku merasai benar-benar sebagai siswazah dan tidak lagi terikat dengan kongkongan sistem sekolah. Terima kasih Allah kerana sebuah pengajaran berguna ini, dan kini aku harus menjalani setiap perkara yang Kau aturkan.

Aku memperoleh sebuah kitab Bible secara percuma oleh seorang ahli kelab Kristian. Mereka sungguh gigih menyebarkan dakyah mereka. Semangat mereka jarang benar luntur. Semua ini harus dihentikan oleh serangan dari pelbagai penjuru oleh pihak Islam sendiri. Serangan dari penjuru pemikiran dan kesedaran, dan bukannya membiarkan hanya bom dan darah yang berbahasa. Use your brain.

Pemikiran yang berpaksikan keimanan. Keimanan yang bermula dari ibadah yang sempurna. Keberanian takkan hadir tanpa rasa percaya dan yakin pada Allah. Sebelum kita melangkah lebih jauh, fikirlah, benarkah kita sudah mempersiapkan diri secara asasnya sebagai Muslim?

Kita tidak boleh lari dari kenyataan ini. Berhati-hati mengatur langkah yang pertama, kerana disitu penanda aras pada kejayaan yang seterusnya. Jatuh berkali-kali itu biasa, tetapi jangan lupa untuk bangkit dan berjuang sehingga menggapai redha di jalanNya.

Cabaran sebagai muslim ada dimana-mana. Jika bukan dengan musuh Islam, boleh jadi dengan musuh hakiki- diri sendiri dan syaitan laknatullah.

Semoga kembara ini membangkitkan rasa cinta yang teragung pada Allah SWT.

2 comments:

Warkah seorang pengembara cinta hakiki said...

subhanallah alhamdulillah allahuakbar..

moga Allah permudahkan perjalananmu wahai adikku..
moga terus istiqmah dalam perjuangan, perjuangan menggapai redho Allah..

Thoyba Mursyidah said...

Terima kasih kak..insya Allah! takbir!