Thursday, March 3, 2011

4 Kali Seminggu

Kenapa 4 kali seminggu? Kenapa tidak 3 kali seminggu? Kenapa ya?
Saya sengaja mengambil tajuk itu sekadar untuk memaknakan dalam seminggu saya menghadiri kuliah di universiti sebanyak 4 kali dan bukannya mendengar ceramah ustaz tutt 3 kali seminggu. Okey, fahami itu dulu. Laa, kenapa pula marah-marah ini, sana sini kan ada witticism. (entah sejak bila saya guna term itu)

PENEMUAN

4 kali seminggu itu ada pelbagai perkara yang berselirat tetapi mujurlah saya tidak berhenti dari memerhati apabila fokus saya terganggu. Kalau saya berhenti kerana gangguan yang sedikit itu, sudah pasti saya tidak dapat menikmati sebuah penemuan.
Penemuan yang menjelaskan saya tentang satu hal. Hari ini saya dapat jawapan kenapa sistem pendidikan negara kita agak jauh tertinggal di belakang. Saya bukan tekankan sistem peperiksaan atau pencapaian akademik pelajar. Kalau tentang itu, perghh!! Kita memang cemerlang. Setiap tahun ada sahaja pelajar yang memikul berpuluh-puluh A. Tetapi kita tertinggal dari sudut membina seorang manusia yang memahami tujuan dan matlamatnya diutuskan ke dunia. Kita hanya banyak melahirkan manusia yang mengikut telunjuk orang lain serta menelan bulat-bulat apa yang disuapkan. Untuk mengelakkan sebarang ‘kekecohan’ maka saya jelaskan disini, ianya bukan melibatkan semua pelajar, tetapi HAMPIR semua. Selalunya yang betul-betul jadi manusia, akan dipinggirkan dan dipandang serong dan mereka seolah-olah banduan yang terlepas dari penjara. Walaupun sudah selesai menjalani hukuman, (hukuman tanpa membuat kesalahan )tetapi masih dihantui pandangan negatif masyarakat. Senang kata, minoriti seperti mereka ibarat pesalah yang terus salah dan salah andai melakukan apa pun mengikut pemikiran mereka.

PROSES BELAJAR

Saya melalui proses belajar bersama pensyarah yang asalnya memang orang Australia. Alah, selalunya kita sebut Mat Saleh saja. Tapi walaupun saya tahu pensyarah saya ini seorang gay, saya sangat menghormatinya kerana cara dia mengajar lebih bagus daripada pensyarah-pensyarah di Malaysia. (bukan semua). Tetapi pada awalnya, saya tak berani nak keluarkan kenyataan begitu kerana saya masih setkan dalam cepu kepala, pensyarah di Malaysia sahaja yang bersikap begitu. Titik. Tetapi setelah saya melalui proses belajar bersama seorang pensyarah Asia hari ini, ia membuktikan saya salah! Bukan di Malaysia sahaja tetapi sebenarnya warga Asia yang bersikap begitu. Maaf pensyarah-pensyarah saya di Malaysia! Nah! Itu yang saya geram. Walaupun saya dah dapat memujuk diri untuk tidak menyalahkan 100% pensyarah di Malaysia kerana skop meluas pula pada Asia, saya tetap tidak berpuas hati kerana nilai yang buruk dan negatif masih bertakuk pada kita, orang-orang kita, budaya kita, mentaliti kita.

PELUANG

Pensyarah mat saleh saya, dia langsung tidak menyekat proses pembelajaran yang berlaku pada pelajarnya. Ialah, kalau dulu saya dengar cerita-cerita orang sahaja, tapi ini yang saya alami sendiri. Erm, Tiada jawapan salah atau betul dan apa yang penting, pelajar itu mampu bina gagasan pemikiran sendiri. Pertama, kerana peluang. Peluang tidak pernah ditutup untuk menyuarakan pandangan, sindiran, kritikan, ketidak puasan hati dan macam-macam lagi. Huh, kalau di tempat kita, saya rasa kena makan penampar lah jawabnya kalau menyindir atau mengkritik secara terang-terangan, apatah lagi dalam dewan kuliah. Saya jamin punya! Paling tidak pun, kena maki dengan pensyarah dan selepas itu kita dituduh overthinking. Macam mana nak dipanggil overthinking sedangkan nak keluar dari tempurung yang dah lama ditinggalkan katak pun, tak dibenarkan. Katak yang duduk bawah tempurung pun sudah pandai tinggal di rumah-rumah manusia, malah jadi haiwan peliharaan lagi. ish ish ish.
Sepanjang kuliah berlangsung, idea memang tak boleh berhenti mengalir. Pemikiran seakan dicucuh sumbu untuk menyalakan deria tanya. Memang kena bertanya, tetapi fahamlah juga, ada batas-batasnya. jadi, berwaspadalah. Jangan terlalu ghairah bertanya sehingga agama melayang, sudahlah.

DISEKAT

Selesai kuliah yang sangat syok bersama pensayarah mat saleh saya, saya terus bergegas ke tutorial bersama pensyarah Asia. Memang asian look, sungguh. Yang ini lain macam sungguh. Asal kami nak berbincang, dia letak jari telunjuknya ke bibir. Shhhhh!!! Haa, itulah perkataan yang dia paling suka. Saya dan kawan-kawan yang baru merasa duduk di oversea ni, mula merasa sudah kembali kepada persekitaran kelas di Malaysia. Secara automatik, otak yang aktif sebentar tadi jadi beku semula. Beku! Beku sungguh!

Aduh, memang ketara perbezaannya. Bagaimana hendak menjana idea kalau apa yang saya fikirkan, dia mahu mengawalnya. Mana boleh kawal hak orang lain, itu jenayah namanya! Kalau di dalam kuliah pensyarah mat saleh tadi, saya tak boleh menahan pengaliran idea dan persoalan dari minda. Tetapi dalam kuliah yang dikawal dan dikongkong ini, saya jadi patung semula. Nak marah betul aku dibuatnya, haha. Memang akhirnya, saya hanya buat apa yang disuruh, dan bukan apa yang saya memang hendak buat sendiri. Hampeh betul.

METACOGNITIVISM

Thinking about what are you thinking is metacognitivism. Saya belajar dengan lebih mendalam tentang hal itu dalam kuliah pensyarah mat saleh kesayangan saya itulah. Soalan tahap 3, ataupun level 3 question. Mula-mula saya tak faham juga. Rupa-rupanya, level3 question make ourselves thinking further about our own question. Dia melibatkan aplikasi pada kehidupan seharian, hipotesis dan analisis. Bukan hanya sekadar menghafal teori semata-mata seperti yang sering kita lakukan dalam sistem pendidikan di Malaysia. Konstruktivisnya kurang (mungkin tidak ada langsung )tetapi behavioris juga yang sering digunapakai sehinggalah ke alam Institusi Pengajian Tinggi. Kalau macam ni, macam mana kita nak thinking out of the box? Adess,,, masalah betul.


~gambar hiasan~

SAYA DAH NAK BUAT KONKLUSI

Cepatnya minah ni nak buat konklusi! Haha.
Okey, the most important point that should be highlighted kat sini adalah GURU. Itu saja isu utamanya. Yang menerbitkan suasana pembelajaran seperti itukah, inikah, ia bermula dari pengawalan guru. Guru yang merancang proses pembelajaran.
Guru kena fikir baik-baik, apatah lagi yang mengajar sekolah rendah. Kalau kita membunuh soalan mereka, pasti timbul beribu-ribu persoalan lagi dalam pemikiran mereka. Lama-lama, mereka akan tersesat dalam timbunan soalan itu. Nanti bila Tuhan tanya salah siapa, anak murid akan tuding jari kepada guru. Kerana diselidik ke akar umbi, masalah pertama bermula disitu, di saat soalan pertama yang tidak dijawab.

Fikir betul-betul wahai guru dan bakal guru.
Kenapa nak sibuk dengan hal-hal remah? Contoh yang remeh, anak murid menyampuk ketika kita sedang bercakap, anak murid tanya soalan-soalan yang tak ada kaitan langsung dengan apa yang kita sedang ajar, anak murid tak bawa buku, anak murid tak bawa pensil, anak murid tak siapkan kerja sekolah. Hal remeh tu. Kalau guru ikutkan sangat dengan emosi marah, sampai ke sudah lah anak murid tak boleh kehadapan untuk majukan diri sendiri. Iyalah, sebab asyik tersekat dengan emosi marah cikgu yang tak sudah-sudah. Lama-lama, budak pun tak nak pergi sekolah.

Okey, sudah-sudahlah tu. Konklusi apa yang panjang sangat ni. Haishh…Eh, aku pun bakal guru rupanya??! Haha..


~saya banyak belajar untuk menjadi seorang guru dari Ummi saya. Biar apa pun yang datang menguji, jangan abaikan anak murid sendiri. Kerana nanti kita akan abaikan amanah yang Allah beri.

2 comments:

Benz Ali said...

setuju.tulisan makin menarik.go on.

dilaMAYA said...

Assalammualaikum. :)
Baru pertama kali singgah di laman blog ni, dan terlompat terus ke post yang ini. Menarik!
Saya juga belajar di luar Malaysia sekarang. Di hujung kutub sana. huhu. Dan saya setuju sangat dengan pendapat yang sistem pendidikan kita terlalu spoon feed. Orang suap, kita makan dan telan, tanpa banyak soal.
Akhirnya, saya yang 'sudah biasa' dengan sistem begitu, kadang-kadang rasa sukar untuk menjana idea sendiri. dah terlajak bina dinding barangkali.

Salam perkenalan. :) Nampak awak dah ada sebuah buku. Tak sabar rasanya nak balik cari buku tu. :)