Thursday, January 6, 2011

Terbang Tinggi

Selamat datang 2011. (Walaupun hari ini sudah 7 Januari 2011)

Blog ini sudah berkecamuk dengan post berbahasa Melayu dan Inggeris. Tapi tidak mengapalah, kerana apa yang paling penting ada sesuatu yang aku ingin sampaikan.

Penghujung 2010, alhamdulillah aku berpeluang ke FLY HIGH- satu program persediaan untuk ke luar negara. Sejujurnya sebelum ini, tidak terlintas sedikit pun apa-apa yang membimbangkan diri. Namun di FLY HIGH, aku berdepan dengan realiti.

Di sana nanti, kita sendiri yang akan memegang segala keputusan. Bukan sahabat, bukan ibu, bukan ayah kita, tetapi kita sendiri akan menentukan hala tuju hidup. Dan di sana nanti, adalah satu pengalaman yang mampu bertukar menjadi satu rahmat mahupun menjadi ujian. Kita yang membuat pilihan.

Alhamdulillah, berpeluang bertemu dengan Ustaz Hasrizal Jamil. Walaupun saya tidak pernah mengkhatam buku-buku beliau (pengakuan, huhu) tetapi penyampaian ceramahnya sangat menusuk. Santai, dan cukup dekat dengan kehidupan yang kita jalani.

Anologi beliau mudah.

Belia bercerita tentang nyamuk dan harimau. Nyamuk dilihat sebagai tidak berbahaya. Tetapi harimau dianggap sebagai binatang yang mengancam nyawa. Jika dilihat pada tempoh masa setahun, berapa orangkah yang mati kerana nyamuk dan berapa orang pula yang maut kerana harimau?

Mudah, sekecil-kecil nyamuk mampu membunuh ramai manusia- DENGGI dan sebagainya. Tetapi ada kah dalam setahun 60 orang yang maut kerana dibaham harimau?

Begitulah anologi ini disandarkan pada perbuatan dosa kecil. Kita tidak takut dan gentar apabila melakukan dosa dan sering mengatakan;
"Takpe, dosa kecil saja!"

Tetapi kerana dosa kecil itulah (nyamuk) yang mampu membawa kita ke arah kebinasaan.

Zapp!! Menusuk amat.

Australia, atau aku spesifikkan, di Sydney. Itulah destinasiku Februari nanti.

Semoga segalanya lancar sahaja Rabb...

No comments: